تسميات اغلاق التسميات

الداخلية : إبعاد 5 وافدين بتهمة معاكسة الفتيات .. و4 على اللائحة الأسبوع المقبل

نفذت وزارة الداخلية توجهها الجديد بإبعاد كل وافد يعاكس امرأة في الكويت فوراً .

 حبث أبعدت أمس 5 خليجيين اتهموا بمعاكسة فتيات في احد الاماكن العامة ودخولهم في مشاجرة كبيرة بسبب هذا السلوك، فيما سيبعد اربعة آخرون الاسبوع المقبل ثلاثة منهم خليجيون وآخر يحمل جنسية عربية عاكسوا أيضاً نساء في مواقع مختلفة.

مصادر أمنية اكدت استمرار الابعاد الاداري الذي اعلنه مدير عام الادارة العامة للمباحث الجنائية اللواء محمود الطباخ في تصريح صحفي بحسب جريدة «الراي» أخيراً كإجراء في مواجهة «معاكسات الوافدين لبنات الناس»، مشيرة الى ان المبعدين الخمسة الذين تسببوا بمشاجرات ومشكلات اجتماعية بسبب معاكساتهم لن يدخلوا البلاد مجدداً بعد وضع بلوك امني على اسمائهم في المنافذ الحدودية، وكذلك الاجراء ذاته سيتخذ مع من سيتم ابعادهم لاحقاً ومستقبلاً».

وكشفت المصادر أيضاً «عن توجيهات نائب رئيس مجلس الوزراء وزير الداخلية الشيخ محمد الخالد وزير الأوقاف بالوكالة لجميع القطاعات الامنية تفيد بإبعاد أي وافد يعكر صفو الامن والنظام ويتعدى على القانون أو الاخلاق العامة مع منعه من العودة للبلاد مرة اخرى».

وذكرت ان «الوافد أو الخليجي الذي يضبط في حالات معاكسة من دون ان تسجل بحقه قضية سيبعد على الفور، اما الذين سجلت عليهم قضايا على خلفية التحرشات أو المعاكسات فستأخذ العدالة مجراها».

ونوهت الى ان «الجهات المعنية في وزارة الداخلية بصدد ابعاد دفعة اخرى من «المعاكسين» الشباب وهم اربعة اشخاص اتهموا ايضا بمعاكسة فتيات وتسببوا بحدوث مشكلات كبيرة لبعض العوائل»، مؤكدة ان «الوزارة ماضية بلا تهاون بهذه السياسة لاعادة الهيبة للاماكن العامة في ضوء الاستهتار الذي تشهده».

هناك 3 تعليقات:

  1. طيب بلنسبه لمعاكسه المواطنين وسفلتهم وقله ادبهم على الوفدات ؟ ده عقبته ايه وبعدين من الاخر انتم بترقمو فى بعض مال ام الوافدين هو انتم كل حاجه الوافدين الوافدين ما الوافد ده هو المهندس اللى بيبنى والعامل والثنيعى اللى بيبنى بيتك ماهو المدرس اللى بيعلم عيالك مﻻهو الدكتور اللى بيعلجك ماهو السايق اللى بيوصلك ويخدمك ماهو بتاع المطع اللى بيعملك اكل ويوصلك الاكﻻ لحد عندك وانت فى بيتك او سيرتك ماهو المكانبكى اللى بيصلحلك سيارتك اللى انت بتطلع تجز عليها وهو وهو وهو كفايه افترة على الوافدين ايجار وبقى غالى جدا اكل وشرب وبقى غالى والمعيشه بقيت نار يا حبيبي نار وافد مين اللى ليه نفس وله دماغه فضيه انو يعاكس ؟ كل المخلفات رمينها عل الوافد عاوزين تنجحو ابدائو بنفسكم الاول

    ردحذف
  2. مو مشكلتنا مع القرار .. بس هالقرار بيفتح باب للتبلي يعني ممكن شرطي ابن حرام ما عجبته يقول مسكتو عم يعاكس او ممكن بنت تتبلى وتقول عاكسني يعني تخيلو مستقبل واحد وحياه كامله تضيع مشان واحد ابن حرام اتبلى عليه

    ردحذف
  3. والله القرارات اللي بتطلع دي ملهاش اي ضرر على الوافد الضرر الاكبر راجع على المواطن سواء ان كان في رفع الدعم او زيادة الاسعار العدائية او الايجارات او اي قرارات ثانيه كله بيعود على المواطن والدولية فيما بعد هر انا كوافد لما الاقي كل الزيادات دب والقوانين دي ضدي اقيد هطالب بزيادة الراتب لاعلى حد عشان اقدر اعيش واتعايش في ظل الظروف دي ودا طبعا راجع على المواطن بالخصاره الكبيره لان هو اللي هايتحمل نتيجة قرارات خطأ من الدولة ويجب دراسة اي قانون قبل مايقر ويشوفم ايه اضراره على البلد مستقبلا ونفتكر ان احنا في دولة اسلاميه والاسلام بيقدر ويحترم حقوق الانسان ومنع العبودية

    ردحذف

جميع الحقوق محفوظة 2014-2015 تصميم اكرم تكويد احمد